Veelgestelde vragen

Covid-19

Covid-19
  • Wat is een covid ZELF-test?

    Een zelftest is een sneltest die wordt uitgevoerd door de patiënt zelf. De test heeft meestal de vorm van een ‘cassette’ waar er naargelang het resultaat een of meerdere lijntjes zichtbaar worden. De interpretatie van de test gebeurt door de gebruiker zelf, en niet door een gezondheidszorgbeoefenaar. Er is vaak een lagere mate van betrouwbaarheid maar resultaten zijn snel gekend na een 10 minuten tot een uur. 

    Bewaar een zelftest bij kamertemperatuur en in het donker, nooit in de koelkast of diepvriezer.

    Raadpleeg altijd de bijsluiter van de test. 

    De verkoop van zelftesten in België is sinds 24 maart 2021 toegelaten. Enkel zelftesten die goedgekeurd zijn door het FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten) mogen verkocht worden in de apotheek.


    Heb je coronaklachten? 

    • Contacteer dan altijd je huisarts. Een zelftest is dan niet geschikt.

    Wanneer heeft een zelftest weinig nut?

    • als je minder dan 3 maand geleden COVID had (bevestigd met een positieve PCR test).
    • na volledige vaccinatie. Mogelijks zijn zelftesten niet voldoende gevoelig. De gevoeligheid van een zelftest is sterk afhankelijk van de virale lading.


    Wanneer dan wel een zelftest uitvoeren?

    U wilt weten of u niet besmet bent (zonder symptomen) als u op bezoek gaat bij vrienden of familie. 

    Bijvoorbeeld als u veilig naar school of werk wilt.


    Is je zelftest positief? 

    Dit betekent dat je waarschijnlijk corona hebt.

    Contacteer dan altijd je huisarts. Of vraag een activatiecode voor een PCRtest via het contactcenter op 02 214 19 19. Een positief resultaat van een zelftest moet bevestigd worden door een PCR-test door de huisarts of in een testcentrum. Je moet onmiddellijk in isolatie gaan bij een positief resultaat van een zelftest. Als dit positief resultaat bevestigd wordt door je huisarts of in een testcentrum wordt het contactonderzoek opgestart. Je blijft minstens 10 dagen in isolatie.

    Is je zelftest negatief? 

    Dit betekent dat je momenteel waarschijnlijk niet besmettelijk bent en is ook niet 100% betrouwbaar. Indien je symptomen krijgt, raadpleeg dan altijd je huisarts.

    Blijf de geldende regels strikt volgen.

  • Kan ik een snelle antigeentest laten uitvoeren in de apotheek?

    Nee, momenteel voeren wij geen snelle antigeentesten uit in het kader van reizen of evenementen.

Bestellen

Bestellen
  • Kan ik advies vragen voor mijn bestelling?

    Wij staan steeds klaar om advies te geven. Heb je een vraag, dan kan je ons via telefoon, mail of het contactformulier bereiken.
  • Is mijn bestelling succesvol afgerond?

    Twijfel je of je bestelling goed is doorgekomen? Raadpleeg dan je mails, omdat je bij een succesvolle bestelling een bevestigingsmail ontvangt. Hierin kan je de bestelling en bijhorende leveringsinformatie controleren.
  • Hoe gebruik ik mijn ontvangen kortingscode?

    In je winkelwagen zie je bij Samenvatting een overzicht van het sub- en eindtotaal van de toegevoegde producten. Hieronder kan je de kortingscode invoeren en toepassen op het bedrag. Opgelet, als je kortingscode is verbonden aan een bepaalde voorwaarde, is deze niet altijd geldig. De korting wordt onmiddellijk verrekend op het eindtotaal wanneer je een geldige code ingaf.
  • Ik heb het foute leveringsadres ingegeven, kan ik dit nog wijzigen?

    Het leveringsadres kan worden gewijzigd zolang je nog geen verzendbevestiging hebt ontvangen. Erna is dit helaas niet meer mogelijk. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met ons om op tijd het leveringsadres te wijzigen.
  • Hoe plaats ik een bestelling op basis van eerder bestelde producten?

    In de rechterbovenhoek klik je op het login-pictogram om je aan te melden. Ga daarna via het klantmenu naar Mijn bestellingen om je eerder bestelde producten te zien. Zo kan je deze snel opnieuw bestellen.

Betalen

Betalen
  • Welke betaalmogelijkheden zijn er?

    Betalen kan achteraf in onze apotheek, of online met de volgende betaalmethodes: Bancontact Visa Mastercard Maestro PayPal
  • Kan ik achteraf betalen?

    Het is mogelijk om bij ophaling van je bestelling te betalen. Kies daarvoor de betalingsmethode Betaal in de apotheek.
  • Krijg ik een bevestiging van mijn betaling?

    Wanneer wij je betaling correct hebben ontvangen, krijg je een bevestigingsmail. Als er toch problemen zijn, neem dan contact op met onze klantendienst.
  • Hoe gebruik ik mijn kortingscodes, actiecodes en promocodes?

    Bij stap 2 van het afrekenen, Controleer & betaal, kan je de code invullen en bevestigen. Het te betalen bedrag zal automatisch aangepast worden bij Overzicht van bestelling.

Producten en voorraad

Producten en voorraad
  • Hoe bestel ik opnieuw producten die ik eerder besteld heb?

    In de rechterbovenhoek klik je op het login-pictogram om je aan te melden. Ga daarna via het klantmenu naar Mijn bestellingen om eerder door jou bestelde producten te zien. Zo kan je deze snel opnieuw bestellen.
  • Wat doe ik als er onvoldoende informatie staat bij een product?

    De productinformatie wordt continu aangevuld om up-to-date te zijn. Hiervoor zijn we afhankelijk van verschillende producenten en laboratoria. Het is dus mogelijk dat niet alle informatie onmiddellijk beschikbaar is. Neem gerust contact op wanneer je specifieke vragen hebt over een product.
  • Hoe zoek ik een bepaald product op de website?

    Zoekfunctie: je kan zoeken via de zoekfunctie bovenaan. Het is mogelijk te zoeken op productnaam, merk, trefwoord of code (CNK-code, EAN-13-code, GTIN, ...). Categorieën: via de hoofdcategorieën in de bovenbalk kan je doorklikken naar meerdere subcategorieën. Daarin worden alle bijhorende producten getoond. Vervolgens kan je de getoonde lijst van producten verder verfijnen door gebruik te maken van de filters. Je kan filteren op categorie, prijs of fabrikant.
  • Ik kan een product niet vinden. Wat nu?

    Gebruik de zoekfunctie en categorieën om het gewenste product te zoeken. Vind je het niet? Neem dan zeker contact op met ons via de contactpagina, en wij kijken hoe we je kunnen helpen.

Registreren en aanmelden

Registreren en aanmelden
  • Hoe kan ik mij registreren?

    In de rechterbovenhoek klik je op het login-pictogram. Dan heb je de keuze om in te loggen op een bestaand profiel of te registeren en een nieuw account aan te maken. Klik daarvoor op de knop 'Account aanmaken'. Ten eerste vragen we naar persoonlijke informatie, namelijk je voor- en achternaam. Wens je onze nieuwsbrief te ontvangen, dan vink je dat aan. Daarnaast vragen we je login-gegevens in te vullen. Geef je e-mailadres in en kies een wachtwoord. Daarvoor zijn minimaal 3 verschillende karaktertypes vereist, te kiezen uit kleine letters, hoofdletters, cijfers of speciale tekens. Bovendien moet het wachtwoord uit minimum 12 tekens bestaan. Bevestig vervolgens je wachtwoord en ga verder door te klikken op Account aanmaken.
  • Hoe kan ik mij aanmelden?

    In de rechterbovenhoek klik je op het login-pictogram. Vervolgens vul je je e-mailadres en wachtwoord in om je aan te melden. Deze heb je zelf gekozen tijdens de registratie van je account.
  • Heb ik een account nodig om een bestelling te plaatsen?

    Nee, om een bestelling te plaatsen heb je geen account nodig. Het hebben van een account helpt je wel tijd besparen tijdens het bestellen. Je adresgegevens, bestellingen en verlanglijstje worden veilig opgeslagen.
  • Mijn wachtwoord wordt niet aanvaard. Wat moet ik doen?

    Kijk eerst na of het ingevulde wachtwoord volledig correct is. Wachtwoorden zijn erg gevoelig, elk teken moet juist zijn. Let dus ook goed op een kleine letter of een hoofdletter Kan je nog steeds niet inloggen? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via de knop Wachtwoord vergeten?. Voer vervolgens je e-mailadres in om een wachtwoord reset link te ontvangen. Volg de link via mail om een nieuw wachtwoord aan te maken.
  • Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

    Jouw klantgegevens kan je op elk moment wijzigen door in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Ga daarna via het klantmenu naar Account om je accountinformatie te zien. Hier kan je de contactgegevens, het standaard factuuradres en het standaard verzendadres wijzigen. Klik op bewerken, vul de juiste gegevens in en klik onderaan op opslaan zodra je klaar bent met wijzigen.
  • Welke gegevens houden we bij, en waarom?

    We houden alleen de gegevens bij die noodzakelijk zijn om je onze service aan te bieden: Login-gegevens: het e-mailadres en wachtwoord om je op je persoonlijke account aan te melden. Adresgegevens: factuuradres en verzendadres voor het bezorgen van je bestelling en van de factuur. E-mailadres: om je informatie te geven over je bestelling en, mits zo geregistreerd, de nieuwsbrief toe te sturen. Bestellingen: de bestellingen die je tot op heden hebt geplaatst, zodat je er snel een overzicht van hebt. Verlanglijstje: de producten die je hieraan toevoegt, kan je later terugvinden.

Medicatie

Medicatie
  • Waar kan ik bijsluiters terugvinden?

    Online via deze link

  • Wat doe ik met vervallen medicatie?

    Geneesmiddelen die vervallen zijn of die je niet meer gebruikt, breng je terug naar je apotheker. Die zorgt ervoor dat ze veilig vernietigd worden.

    Vervallen en ongebruikte geneesmiddelen horen niet thuis in je apotheekkastje. Het is niet veilig om ze nog in te nemen. Maar gooi ze niet in de vuilnisbak en spoel ze zeker niet door het toilet. Anders komen ze via de riolering in sloten en rivieren terecht. Dat is slecht voor het waterleven. Zo is bijvoorbeeld bekend dat resten van pijnstillers de ​lever en nieren van vissen beschadigen, of dat resten van andere geneesmiddelen de bloei van giftige blauwalgen in de hand werken.

    Om te vermijden dat geneesmiddelenresten schade toebrengen aan mens en milieu kan je je vervallen of niet meer gebruikte medicatie terugbrengen naar je apotheek

    Wist je dat de apotheken in ons land op die manier elk jaar honderden tonnen geneesmiddelenafval inzamelen… en veilig laten vernietigen?

    Jij kan dus zeker je steentje bijdragen aan het milieu door je vervallen of ongebruikte geneesmiddelen terug te brengen naar de apotheek. Maar opgelet: het is belangrijk dat je die medicatie vooraf correct sorteert. Anders kan je apotheker weigeren om ze terug te nemen. Weet je niet precies hoe je ze moet sorteren? Kijk dan eens in de sorteergids, daarin wordt het heel duidelijk uitgelegd.

  • Wat is een farmaceutisch dossier en een gedeeld farmaceutisch dossier?

    Met het Gedeeld Farmaceutisch Dossier (GFD) kunt u vertrouwen op een extra veiligheid bij de aflevering van uw geneesmiddelen, en dit in de meeste apotheken van het land. 
    Dankzij deze gratis dienst, kan uw vertrouwde apotheker uw 'medicatiehistoriek' – het geheel van de geneesmiddelen die u in het afgelopen jaar werden afgeleverd – uit uw farmaceutisch dossier delen met zijn collega-apothekers. Elke apotheker bij wie u zich aanmeldt kan zo een overzicht van uw geneesmiddelengebruik krijgen en zijn advies afstemmen op uw persoonlijke situatie. Op voorwaarde dat u uw toestemming hebt gegeven om uw gezondheidsgegevens te delen!


    Met het Farmaceutisch dossier registreert de apotheker geneesmiddelen op voorschrift, zo is hij wettelijk verplicht. Tenzij u bezwaar maakt, registreert de apotheker, in het belang van uw gezondheid, ook bijkomende gegevens zoals geneesmiddelen zonder voorschrift en andere gezondheidsproducten. Al deze informatie wordt opgeslagen in uw farmaceutisch dossier zodat de apotheker u steeds optimaal kan adviseren en eventuele problemen met uw medicatie, zoals een interactie tussen twee geneesmiddelen, kan voorkomen. 

    U kan uw dossier altijd inkijken en, indien nodig, gegevens aanpassen.

Medicatie bestellen

Hoe en waar?
  • Hoe kan ik medicatie bestellen?

    Via onze website (voorschrift opladen), via helenacare, telefonisch of via mail. U krijgt een bericht wanneer uw bestelling klaarstaat voor afhaling.

  • Kan ik medicatie aan huis laten leveren?

    Thuislevering van voorschriftplichtige geneesmiddelen is slechts uitzonderlijk toegelaten. Bent u moeilijk te been of moet u thuisblijven omwille van ziekte (griep, covid-19 of quarantaine). 

    Dan kan u beroep doen op ons. Wij leveren enkel in Duffel. 

Voorschrift

Voorschrift
  • Kan ik als patiënt mijn elektronische voorschriften raadplegen?

    Ja, dit kan. 

  • Weetjes over voorschriften (geldigheidsperiode, BEP-code,...)

    • Geldigheidsperiode van een voorschrift is standaard 3 maanden. Na deze uiterste datum is een voorschrift niet meer geldig en kan je het niet meer ophalen bij je apotheker. Je dokter kan afwijken van deze geldigheidsperiode. Hij kan je voorschrift korter of langer (tot maximaal 1 jaar) maken.
    • Wat is de BEP-code van een voorschrift (= barcode bovenaan het voorschrift). Deze code begint steeds met BEP... , deze barcode staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. In de apotheek deelt de patiënt deze code mee aan de apotheker, die het geneesmiddel zal afleveren en het elektronisch voorschrift zal archiveren. Elke code is slechts eenmaal bruikbaar.
    • Waarom heeft mijn apotheker mijn identiteitskaart nodig? De eID kaart geeft de apotheker toegang tot het openen van de voorschriften die op Recipe staan. U heeft de vrije keuze of u de voorschriften al dan niet laat afdrukken bij uw huisarts. Voor personen die geen smartphone of computer hebben is het aan te raden om steeds een afdruk van het elektronisch voorschrift te vragen.
  • Wat is een BVAC formulier?

    Een BVAC-attest is een formulier dat de apotheker opmaakt op vraag van de patiënt als hij/zij geneesmiddelen, medische hulpmiddelen, verbandmateriaal koopt en een formulier nodig heeft voor een bijkomende verzekering. Op een BVAC formulier staan de gegevens van de patiënt, de afleverende apotheker, de voorschrijvende arts en de producten die werden afgeleverd.

    Aan de hand van deze gegevens kan de verzekeraar de vergoeding regelen.

Huisapotheker

Welkom bij je huisapotheker
  • Wat is een huisapotheker?

    Wanneer je een chronische aandoening hebt en meerdere geneesmiddelen moet nemen. Dan behoudt je huisapotheker het overzicht op je medicatie, zo heeft hij/zij altijd een up-to-date medicatieschema voor je klaar en biedt je een persoonlijke begeleiding die is afgestemd op jouw noden. Hij is tevens het aanspreekpunt voor je andere zorgverleners voor informatie over jouw medicatie.

    Als huisapotheker biedt je vertrouwde apotheker je niet alleen een luisterend oor en waardevol advies, maar ook een gepersonaliseerde opvolging en begeleiding bij een goed gebruik van je geneesmiddelen. Dat is een garantie op een veilige en efficiënte behandeling die je gezondheid alleen maar ten goede kan komen!

    Je huisapotheker kan:

    • mogelijke problemen met je geneesmiddelen vermijden doordat hij een volledig overzicht heeft op je medicatie
    • Bezorgt je bovendien een medicatieschema zodat je steeds weet welk geneesmiddel je wanneer moet nemen.

    Het staat je volledig vrij om een huisapotheker te kiezen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is een overeenkomst ondertekenen met de apotheker van jouw keuze. 

    De dienst wordt volledig terugbetaald door het RIZIV. 

    Wil je graag een huisapotheker? Laat het dan aan je vertrouwde apotheker weten!